+36305735790 | info@st-james.hu                   Refined Blog

Refined Blog

Honnan ered a Black Friday?

St James
2020.11.18 22:57
Honnan ered a Black Friday?

A „fekete péntek” kifejezés első használata nem a kiskereskedelmi tevékenységekre vagy a fogyasztói viszonyokra vonatkozott, sokkal inkább egy pusztító és hírhedt napra...

 

Kétségtelen, hogy ebben az évben minden eddiginél jobban szükségünk van valamire, ami örömteli várakozással tölt el. Némelyek számára ilyen lehet a közelgő Black Friday - azaz fekete péntek, amely sokaknak nem más, mint az idei év legnagyobb vásárlási eseménye, egy piros betűs dátum sokak naplójában. A „fekete péntek” olyan kifejezés, amely ma a köznyelv része, de valójában hogyan alakult ki?


A „fekete péntek” kifejezés első használata nem a kiskereskedelmi tevékenységekre vagy a fogyasztói viszonyokra vonatkozott, sokkal inkább egy pusztító és hírhedt napra a New York-i tőzsdén, amelyen a Wall Street két szereplője, Jay Gould és James Fisk megkísérelte manipulálni az arany árát, oly módon, hogy végül az Amerikai Kincstárnak kellett beavatkoznia, hogy azt „kiszabadítsák”a két úr karmai közül. 1869. szeptember 24-én az Egyesült Államok kormánya engedélyezte 4 millió dollár értékű arany értékesítését, aminek következtében hírtelen árfolyamesés következett be a tőzsdén. Ez pénzügyi válsághoz vezetett, ami vagyonokat tett semmivel egyetlen nap alatt: "Lehetséges, hogy soha egyetlen lavina sem söpört végig szörnyűbb erőszakkal." – így írt a New York Herald később az eseményről, és hopp a "fekete péntek" kifejezést meg is született. a sajtó tollából.

A „fekete péntek” kifejezés ezután csak az 1950-es években kezdett lassan ismét beáramlani a köztudatba, ezúttal egy teljesen más jelentésével. A 19. század vége óta, amikor Abraham Lincoln amerikai elnök a Hálaadás ünnepét november utolsó csütörtökének jelölte ki, a Hálaadás utáni péntek a karácsonyi vásárlási szezon nem hivatalos kezdete lett. A fekete péntek meg nem más,  mint a kezdő lövés az ünnepi költekezés kezdetéhez.

A fekete péntek időzítése ügyes volt; a fényes amerikai áruházak tiszteletteljesen tartózkodtak a karácsonyi kampányok megkezdésétől egészen a Hálaadás ünnepéig. Ám abban a pillanatban, amikor a Hálaadási vacsora el lett fogyasztva, az áruházak készen álltak bemutatni karácsonyi ajánlataikat.

Az őrült vásárlás napját megfogalmazó kifejezés használata azonban úgy tűnik, az elégedetlen rendőrökre vezethető vissza, amikor az 1950-es években a philadelphiai rendőrség a Hálaadás utáni napot „fekete pénteknek” nevezte el. Indoklásuk egyértelmű volt: találóan leírta a teljes káoszt, a forgalmi dugókat és a bolti lopási eseményeket.


1975-re, miután a New York Times felismerte a jelenséget és használta a „fekete péntek” kifejezést, a marketinget addigra jól értő amerikai kiskereskedők megtalálták a módját, hogy a kifejezés konnotációját pozitív és várva-várt vásárlási eseménnyé alakítsák úgy maguk, mint vásárlóik számára.

Az Egyesült Államokban már régóta számviteli gyakorlatnak számít a pénzügyi részletek kézi rögzítése, mely során a nyereséget feketén, míg a veszteségeket piros színnel írták. Nehéz kereskedési feltételek mellett sok kiskereskedő az év nagy részében „pirosban” volt, ám a fekete pénteki vásárlási rohamot követően „feketébe ment”, amikor az árucikkeik csak repültek a polcokról a kosarakba, miközben a vásárlók tömege hatalmas összegeket költött el a kedvezményes árukra. Hamarosan elfelejtették a kifejezés sötét gyökereit és a fekete pénteki vásárlás létfontosságúvá vált minden kiskereskedő számára az Egyesült Államokban. A 2000-es évekre a fekete pénteki vásárlás koncepciója már világszerte ismertté vált. 

A St Jamesnél az idén úgy döntöttünk, hogy sokkal kényelmesebb megközelítést alkalmazunk az áruházakban való sorbanállás helyett, és 20% -os kedvezményt fogunk alkalmazni a kiválasztott piperecikkekre. Akár a Truefitt & Hill egyik kölnijére vágyik, akár a Taylor of Old Bond Street hagyományos borotválkozó szettjére vagy a Bath House ajándékcsomagját nézte ki valakinek karácsonyra, talán a Recipe for Men márkával ismerkedne, ezt most néhány kattintással elintézheti online, melegben és biztonságban. Kezdje tehát az ünnepi vásárlási szezont elegáns stílusban, mindezt a saját kanapéjának kényelméből. Reméljük örömét leli majd benne.